Till umu.se

Sömn

En god sömn är grundläggande för kroppens och hjärnans återhämtning. En vuxen person behöver sova mellan 6-9 timmar för att bli utvilad. Om du ofta får mindre sömn än så kan det påverka hälsan negativt. Stress är ofta en orsak till sömnbesvär. Ett gott råd är att försöka skapa bra förutsättningar och prioritera goda sömnvanor.

Goda sömnvanor

Du behöver inte vara orolig om du sover sämre en eller några nätter. Kroppen brukar vara bra på att kompensera detta senare. Om du har haft en stressig period är det viktigt att du prioriterar återhämtning. Nedan presenteras några allmänna åtgärder för goda sömnvanor.

  • Skapa fungerande rutiner inför sänggående.
  • Avsluta dagen och studier i god tid.
  • Stäng av teknologi (alternativt ljudlöst och utan vibration)
  • Skriv ner morgondagens uppgifter för att avlasta minnet och minska stress.
  • Lider du av stressrelaterade tankar kan en kvällspromenad rensa tankarna.
  • Undvik koffein, stort matintag, alkohol och tobak nära inpå sänggående.
  • Ta regelbundna pauser från studierna under dagen.
  • Minska fysiologisk aktivering genom att till exempel dämpa ljus, lyssna på musik, läsa eller att prata med någon.
  • Sov i ett tyst rum eller använd öronproppar, ifall det inte går att få tyst på plötsliga ljud kan låg musik vara till hjälp.

Sidansvarig: Annica Höglund

Utskriftsversion