Till umu.se

Våga tala

Vill du minska din nervositet när du ska yttra dig i seminarier eller i grupp? Vill du lära dig att hantera din talängslan när du ska hålla en redovisning? På den här sidan hittar du information om Studenthälsans föreläsning och kurs i Våga tala. Här finns också länkar till tips för att hjälpa dig. Du kan även boka individuellt handledningssamtal om talängslan.

Vad gör man om man får hjärtklappning bara av att yttra sig i en grupp?

Föreläsningen ”Lär dig att hantera din talrädsla” handlar om du kan minska din nervositet i talsituationer till en hanterbar nivå. Dessutom finns kursen "Våga tala", för studenter som vill bearbeta sin talrädsla. Det finns också möjlighet att komma till enskilt samtal och handledning.

Föreläsning: Lär dig att hantera din talrädsla

  • Hur kan du göra det lättare för dig själv när du vill yttra dig inför grupp?
  • Vilka krav har du på dig själv? Hur ser dina katastroffantasier ut?
  • Hur planerar du en muntlig presentation?

Denna föreläsning innehåller strategier och tips för att minska nervositeten. Vikten av en stödjande attityd mot sig själv, förberedelser och anpassade anteckningar, struktur, användning av hjälpmedel och avspänning är viktiga byggstenar för att lära sig att minska talängslan.
För mer information och anmälan, se kalendariet

Våga tala-kurs

Vill du bearbeta din talrädsla och hitta strategier för att kunna göra dig själv mera rättvisa? Kursen är för dig som inte har så mycket erfarenhet av att yttra dig i grupper eller hålla föredrag, och vill minska talrädslan.

Under 4 veckor har du möjlighet att träna en gång i veckan tillsammans med (max 14) andra studenter. En sammankomst kan bestå av diskussions-, presentations- eller redovisningsövningar, ingående respons, konkreta tips och avslappningsövningar. Hemuppgifter och förberedelser är obligatoriska och en del i processen att lära sig tala inför andra.

Det individuella målet med kursen läggs upp med varje deltagare vid ett enskilt samtal före kursstart. Kursen ges både på våren och på hösten.
För mer information och anmälan, se kalendariet

Enskild handledning

Skulle du vilja bearbeta din talängslan men känner dig inte riktig redo eller kan inte delta i Våga tala-kursen? Då är du välkommen att boka in dig för ett samtal hos Claus Jochheim, kurator, telefon: 090-786 90 49.


Sidansvarig: Annica Höglund

Utskriftsversion

Våga tala - tips och länkar

Våga tala - tips på strategier för att minska nervositeten

Litteraturtips

Talängslan - Förstå, utmana och förändra
Ulrika Axelsson, Studentlitteratur

Att tala är guld - hur du fångar din publik
Jan Marne
Ekerlids förlag

Länkar

Läs om mindfulness på:www.1177.se/Vasterbotten/Tema/Halsa/Stress/Mindfulness